Boosta ditt varamärke

Lästid ca. 5 minuter

Som Elvis sa: ”Do Something Worth Remembering!”. Enligt många karriärexperter är det meningslöst att lägga allt för mycket tid och kraft på sitt CV. Rådet är istället att satsa på att bygga upp ditt ”varamärke”. Traditionella skriftliga CV:n är statiska dokument som säger alldeles för lite om personen som söker jobb – Ett ”varamärke” visar däremot vem du är; dina egenskaper och din attityd, något som allt mer går före vilka utbildningar du har i bagaget (vilka snarare är att betrakta som minimikrav).

a

vem varamärke personligt varumärke

varumärket du 3

Sportig, konstnärlig, cool eller kul…? Varumärken liksom människor är fyllda med olika värden. Vem är du?

a

Att vara eller inte vara – det är frågan

Många protesterar högljutt när talet om personligt varumärke kommer upp. Ett vanligt argument är: ”-Jag är en människa och inget varumärke” – Faktum är dock att vi alla är människor har ett personligt varumärke: Även om du inte målinriktat har jobbat med att skapa ett betyder detta inte att du är utan ett; den samlade bild man får av dig genom bland annat vad du skriver på sociala medier, bloggar, rykten, din personlighet och så vidare skapar ditt varumärke (bilden av dig) oavsett om man vill det eller inte. Genom aktiva val och strategi kan du dock påverka bilden och styra hur du vill bli uppfattad.

Man kan dock vända sig mot uttrycket ”personligt varumärke” – det känns opersonligt och skapar negativa associationer, därför väljer Karriärboost att istället använda ordet ”varamärke” – det rimmar bättre med det faktum att det handlar om hur vi som individer uppfattas av andra människor och det som gör oss till de unika personligheter vi är. 

a

Var dig själv

Poängen med att bygga sitt ”varamärke” är att skilja dig från alla andra och göra det lätt att för andra att se dina positiva sidor. Lyckas du med det ökar dina möjligheter till att:

 

  • Hitta ett (bättre) jobb (få ett roligare arbete, bättre lön, mer fritid… (eller annat som du tycker är viktigt).
  • Vinna fler kunder till ditt företag (för att höja försäljningen och öka dina inkomster).
  • Få andra att tala om och komma ihåg dig (för att skapa fler yrkesmässiga möjligheter).
  • Få dig att sticka ut (och bli det självklara valet i konkurrensen bland dina medtävlare).

 

Att bygga ett varamärke ska ses som något långsiktigt och ständigt pågående arbete: Forskarna menar att vi i framtiden allt mer kommer att arbeta som egna företagare, en utveckling som för övrigt redan är igång och därför också något som du bör förbereda dig för redan idag – oavsett så gäller: ju längre tid du har att jobba med ditt varamärke ju mer kommer det att ge utdelning i form av framtida möjligheter och framgångar. 

 a
Elvis P varumärke varamärke “Do something worth remembering.”/ Elvis Presley

 

Hitta ditt unika varamärke!

Nedan ska vi titta på några grundsteg som behövs för att börja arbeta med och skapa bilden kring ditt varamärke. Innan du startar bör du dock vara klar över vad som är viktigt för just dig: Vad vill du göra och var vill befinna dig i framtiden?

 

varamärke varumärke karriärboost

a

Vem är du? – Definiera ditt varamärke

1. Genom att svara på följande frågor kommer du få en bra grund att jobba utefter, skriv ner så många svar du kommer på:

a

  • Vem är du?  Välj några ord som beskriver dig själv, exempelvis personlighet (ex. analytisk, positiv) och drivkrafter.
  • Hur uppfattas du av andra?  Prata med vänner och kollegor.. eller varför inte prata med dom som jobbar i butiken/caféet/restaurangen där du är stamkund (dom kommer att ge dig ett omdöme utifrån med lite distans).
  • Hur vill du bli uppfattad av andra?
  • Vad kan du?  (Erfarenheter och utbildning).
  • Vad gör du?  (På jobb och fritid; skriver du böcker? Odlar blommor? Samlar på pennställ?).

 

Poängsätt därefter varje svarsgrupp i jämförelse med varandra på en skala från 1 till 10 där tio har högst värde.

a

Karriaerboost-quiz mini ny

a

2. Identifiera din egenskaper: Gör Karriärboost Big5 – ett vetenskapligt test som bygger på femfaktorsteorin. Genom Karriärboost Big5 får du en inblick i din personlighet och dina särdrag. Dina egenskaper är de unika aspekterna av din personlighet vilka bidrar till att forma den person du är. Många av våra egenskaper sitter djupt rotade i oss och är relativt detsamma under hela vårt liv. Egenskaperna är ofta svåra att förändra men inte omöjliga: Ta fasta på dina goda egenskaper och jobba eventuellt på sådant som du önskar förstärka.

Gör testet genom att klicka HÄR (öppnas i nytt fönster) och återkom till denna sida när du är klar. 

a

3. När du gjort ovanstående test så komplettera detta genom att skriva ner ord som beskriver dina kunskapsegenskaper/intressen (ex om du är du bra på datorer, att måla, laga mat…) det vill säga sådant som är positivt för att förverkliga dina jobbdrömmar och nå dit du vill (brett som branschinriktat eller direkt riktat till en arbetsgivare, ju mer specifikt desto bättre). Fundera, gör research (vad är bra å kunna inom det du vill göra). Gör en lista med ord rankade efter hur betydelsefulla dom känns för yrket på samma sätt som du gjorde under punkt 2 (fundera också på om det är något du behöver komplettera kunskaper kring – finns det någon kunskapslucka som kan täppas till med exempelvis en utbildning?).

a

4. Jämför bransch/arbetsgivare med dina egna ord och se vilka som stämmer bäst ihop. Banta ner till totalt 3 starka ord (även om du kan mer: att jobba med mer än så kommer göra dig otydlig). Voila! De ord som finns kvar är nu din grund för att bygga ditt varumärke.

a

Bilden av dig själv bygger du i alla sociala sammanhang; “IRL”, i digitala medier (Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube,blogg, osv). Tänk även på att printad/tryckt media sänder ut en bild av dig (ex. Ansökningar, visitkort…). Bestäm dig för hur du vill kommunicera ditt varamärke och håll den gemensam på alla plattformar.

a

bruce lee personligt varumärke varamärke”Absorb what is useful, reject what is useless, add what is specifically your own.”/ Bruce Lee

a

Avslutningsvis en en gammal 70-talsklassiker: ”Express Yourself” av Charles Wright, här med Ben l’Oncle Soul ft. Milk Coffee & Sugar:

Ben l’Oncle Soul ft. Milk Coffee & Sugar – Express Yourself (Live)

a

Att bygga sitt varamärke tar tid: Se nu till att rätt folk vet vem du är, vad du gör och att du gör det bra. Lycka till!

a

Ps. Tänk på att ditt varamärke innebär att vara sig själv:

Bjud på dig och den du är!

a

Ps. Om du väljer att blogga: Tänk på att sökoptimera din sida och inlägg så du lätt hittas (Hur du gör detta och mer kring personligt varumärke kommer vi återkomma till, prenumerera gärna på Karriärboost Nyhetsbrev eller gå med i Karriärboost Facebook-grupp så missar du inga nyheter).

 

audrey hepburn personligt varumärke karriärboost”Nothing is impossible, the word itself says, “I’m possible!”/ Audrey Hepburn

a

Läs även: USP:a dig het á la MAD MEN!

a

Tobias Rasmusson är kommunikationskonsult, Creative Planner och journalist och föreläser i ämnet reklam på bland annat Lunds Universitet.
Tack för att du gillar & delar:

Rekommenderad läsning:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *