Färgboosta dig sexig & intelligent

Lästid ca. 7 minuter

Kundmöte, jobbintervju eller dejt – att välja rätt kläder kan vara en avgörande faktor för att ta hem jobbet eller få en potentiell partner att tända till: Karriärboost fokuserar idag på färgpsykologi och den nya forskning som finns inom området.

Artikel är grundad på flera olika undersökningar: The Perception of Color (2015) utförd av företaget Buytshirtsonline som tillfrågat över 1000 personer där man studerat vilken färg som associeras med olika personlighetsdrag, en undersökning utförd av Harris Interactive för rekryteringsföretaget CareerBuilder med 2,099 rekryterare och specialister inom personaladministration med fokus på bästa respektive sämsta färgen att bära vid en jobbintervju (2013). Den vetenskapliga studien Distinguishing Between Perceiver and Wearer Effects in Clothing ColorAssociated Attributions (2010) samt Red, Rank, and Romance in Women Viewing Men (2010). Som komplement har även jämförelser gjorts med vetenskapliga rön inom färgpsykologin.

a

färgpsyk karriärboost FRONT

 

Color is a power which directly influences the soul. Wassily Kandinsky

 

Svart, rosa, grönt, grått, blåttbrunt, rött… Spelar det roll vad man tar på sig? Svaret är iallafall ett ringande JA ifall vi tittar på aktuella undersökningar kring färgpsykologi. Precis som konstnären Kandinsky säger i ovanstående citat påverkar färg oss otvetydigt – medvetet och omedvetet. Färgval på exempelvis våra kläder kan alltså vara ett verktyg som kan användas för hur vi vill bli uppfattade av andra. Vilka färger är anses egentligen bäst för ett affärsmöte eller en jobbintervju? Svaret får du snart men först ut är kärlekens och den heta passionens färg som har en alldeles speciell effekt på oss:

a


attraktionsboost
Färgen som får det att tända till

 tröja 7 karriärboost

Färgen har betydelse för hur vi uppfattar bäraren!

a

Hetaste färgen: När det gäller vilken färg man gärna ser det motsatta könet i hamnar tre färger i topp oavsett kön, dock med olika placering: Hos män var svart överlägsen vinnaren, som god två hamnade blått och därefter rött. Kvinnor tände däremot till mest på rött tätt följt av svart och med viss marginal blått på tredjeplats (se tabell nedan).

 

färg-kön 1 män om kvin 2 kvin om m

Heta färger: Vänster: män om kvinnor, höger: kvinnor om män.

 

 

Att Chris de Burgh förälskade sig i ”The Lady In Red” är knappast något unikt. Åtminstone inte om man läser vetenskapliga undersökningar så som Sexy Red: Perceived Sexual Receptivity Mediates The Red-attraction Relation In Men Viewing Woman (2012) eller Romantic Red: Enhances Men’s Attraction to Women (2013) – En studie där man undersökt hur män upplever en bild av en kvinna beroende på färg. Resultatet var entydigt, alla män upplevde under alla testomständigheter en kvinna som mer attraktiv om hon bar rött alternativt fick en röd kantfärg runt fotot än med andra färger. Studier har även visat att kvinnor som valt ett foto där dom är klädda i rött på dejtingsajter får högre gensvar än annars.

 

DANIELA NIESTA VISITING INSTRUCTOR CLINICAL & SOCIAL PSYCHOLOGYPsykolog Daniela Niesta med bilder använda i studien ”Romantic Red”. Bild: University of Rochester.

 

Undersökningen Romantic Red: Enhances Women’s Attractiveness to Men: First Evidence Suggesting Universality publicerad i ansedda Journal of Experimental Social Psychology visar att även kvinnor tänder till på färgen röd: En man iklädd rött upplevs som både mer kraftfull, attraktiv och sexuellt önskvärt än män iklädda andra färger (dock sågs han inte som mer sympatisk, snäll eller sällskaplig).

a

röd kostym karriärboost b

Syndigt rött – färgen som får oss att tända till.

 

Kvinnor påverkas även av kvinnor i rött: Studier visar att en kvinna i rött av andra kvinnor uppfattas som en rival med stor sexlust och någon som man vill hålla bort ifrån sin den person man är tillsammans med/är intresserad av.

a

Forskarna menar att resultaten pekar på att rött fungerar som ett universellt kärleksspråk inom den mänskliga parningsleken med fokus på sexuell lust – En effekt med biologiskt ursprung: vilket man tydligt bland annat kan se hos primater av honkön – från chimpanser till babianer – där honorna blir röda i ansiktet när deras östrogennivå ligger på topp (och då fungerar som en signal för hannarna att det är parningsläge).

Exakt varför kvinnor går igång på män i rött är dock vagare: Vad man vet är att män i rött av kvinnor uppfattas ha högre status än andra. Vidare vet man att honprimater är extremt skickliga på att upptäcka och avkoda blodflödesförändringar i ansiktet och att kvinnor är mer känsliga för uppfattningen av röda stimuli än män. Teorier kring detta är att det som biologisk grund handlar om signaler för gemensam sexuell attraktion. Det vill säga att när mannen ser den röda kvinnan blir han upphetsad vilket leder till att blodflödet ökar och att han blir röd i ansiktet vilket för kvinnan signalerar sexuell attraktion vilket i sin tur får henne att tända till. 

 

Forskaren Andrew Elliot’s om varför kvinnor tänder på röda män.

 

Rött är dock inte alltid rätt vilket vi snart ska återkomma till…

 

a

Färgerna som gör dig smart eller dum

7174B21D562

Rosa gör att du uppfattas som ointelligent

 

Vissa färger bör man kanske undvika: Enligt undersökningen är rosa den färg som gör att du upplevs som mest ointelligent, andra färger som bör undvika ifall du vill slippa se dum ut är orange, gult och röttSmart val för den som vill upplevas som intelligent är svart följt av blått och vitt (se stapel nedan).

a

färg intelligens2

Svart vinner som intelligensens färg

 

 

Färgen som gör dig självsäker

Den färg med överlägset högst ranking för självförtroende är svart följt av rött, blått och vitt. 

Undvik brunt och orange: endast 2 procent av kvinnorna och 8 procent av männen ansåg att en bärare av brunt signalerade god självkänsla och så lite som 2 procent av kvinnorna och 6 procent av männen valde orange vilket gör den till en förlorare genom vinst i kategorin färger som signalerar osäkert intryck (se även tabell nedan).

 

färg självförtroende

Svart: färgen som associerar högst till självförtroende.

 

Som vi har kunnat se i undersökningsresultaten ovan så har det i stort varit ”jämt skägg” mellan rött och svart då det gäller attraktion. Dock har rött inte presterat särskilt bra när det gäller intelligens, dessutom rankades färgen högt då det gäller arrogans (se tabell nedan). 

 

färg arrogans bRött är den färg som upplevs som mest arrogant.

 

Färgerna som landar jobbet

Utan diskussion är Johnny ”The Man In Black” Cash´s favoritfärg som tar hem spelet: Svart är den färg som hållit fanan högst hela vägen och tagit hem toppoäng i alla positiva kategorier, från intelligens till självförtroende. Detta gör färgen till ett pålitligt val vid en jobbintervju eller ett affärsmöte. Även på en dejt kan den funka fint då den i attraktivitetsmatchen placerade sig på en god andraplats efter vinnaren hetaste rött

a

En alternativ färg att bära vid karriärbetonade möten är blått som också fått höga poäng överlag, detta är också den färg som rekommenderas i CareerBuilders studie (2013) tillsammans med vår vinnare svart. I samma undersökning uppgav deltagarna (som bestod av rekryterare och specialister inom personaladministration) även att konservativa färger så som svart, blått, grått och brunt som säkra färger som alla ansågs förmedlade en känsla av professionalism. Den färg som rankades som minst professionell var orange. När det gällde specifika egenskaper enskilda färger förmedlar ansåg man följande:

a

färgpsyk cirklar2

 

a

Utifrån vad färgerna förmedlar skulle det alltså vara lämpligt att välja färg beroende på vilken typ av jobb man söker. Är det viktigt att vara vara logisk analytisk så kan alltså kläder i grå nyans vara något man bör ta på sig, för en chefstjänst skulle å andra sidan svart vara å rekommendera och så vidare.

 

a

Avslutningsvis som en hyllning till vinnarfärgen:

Will Smith i klassikern ”Men in Black”

 

Läs mer om färgpsykologi här: WiKiPiCKi: Gult är fult & blått är flott 

 

Källor

http://www.careerbuilder.com/share/aboutus/pressreleasesdetail.aspx?sd=11/21/2013&id=pr791&ed=12/31/2013. Roberts S. Craig, Owen Roy C., Havlicek Jan: Distinguishing Between Perceiver and Wearer Effects in Clothing Color Associated Attributions. School of Biological Sciences, University of Liverpool, Liverpool & Department of Anthropology, Charles University, Prague (2010). Elliot Andrew J. & Niesta Daniela: Romantic Red: Enhances Men’s Attraction to Women. University of Rochester (2013): http://www.bryanburnham.net/wp-content/uploads/2014/01/Elliot-Niesta-2008-JPSP-.pdf. Elliot Andrew J., Tracy Jessica L., Pazda Adam D., Beall Alec T.: Red: enhances women’s attractiveness to men: First evidence suggesting universality (2013). Department of Clinical and Social Sciences in Psychology, University of Rochester & Department of Psychology, University of British Columbia, Vancouver: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.384.2315&rep=rep1&type=pdf. http://www.buytshirtsonline.co.uk/colour-perception/ (2015). Pazda Adam D., Elliot Andrew J., Greitemeyer Tobias: Sexy red: Perceived sexual receptivity mediates the red-attraction relation in men viewing woman (2012): http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002210311100299X . Andrew J. Elliot, PhD, University of Rochester and University of Munich; Daniela Niesta Kayser, PhD, University of Rochester; Tobias G. Greitemeyer, PhD, University of Innsbruck; Stephanie Lichtenfield, PhD, University of Munich; Richard H. Gramzow, PhD, University of Southampton; Markus A. Maier, PhD, University of Munich; Huijun Liu, PhD, Tianjin Medical University: Red, Rank, and Romance in Women Viewing Men; Journal of Experimental Psychology: General, Vol. 139, No. 3. http://www.apa.org/pubs/journals/releases/xge-139-3-399.pdf. http://www.rochester.edu/news/show.php?id=3268. http://www.independent.co.uk/life-style/fashion/news/want-to-be-seen-as-sexy-intelligent-and-confident-wear-black-say-researchers-10475141.htmlhttp://. www.businessinsider.com/best-and-worst-colors-to-wear-to-job-interview-2013-11?IR=T. http://tobiasrasmusson.se/gult-a-fult-a-blatt-a-flott-om-fargernas-psykologi/. http://tobiasrasmusson.se/gult-ar-fult-blatt-ar-flott-2-fargernas-abc/

a

 

Tobias Rasmusson är kommunikationskonsult, Creative Planner och journalist och föreläser i ämnet reklam på bland annat Lunds Universitet.
Tack för att du gillar & delar:

Rekommenderad läsning:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *