Boosta med psykologi: Ge dig pondus

Lästid ca. 2 minuter

Gör som reklambranschen: övertyga med psykologi. Det finns en rad effektiva knep som marknadsförare och säljare använder för att övertyga oss. Marknadsföringspsykologi är en vetenskap och området har studerats omfattande.

 

I “Boosta med psykologi” tittar vi närmare på några smarta psykologiska knep som hjälper dig boosta din ansökan. Flera av dessa har sin grund i socialpsykologen Robert Cialdinis forskning och det som han kallar påverkansprinciper – metoder som nyttjas flitigt inom marknadsföring och försäljning. 

 

Auktoritet, av latinets auctoritas; att ingiva respekt eller förmåga att driva igenom sin vilja, någon med legitim makt.

Begreppets betydelse inom sociologin utvecklades av Max Weber, som definierade det som “sannolikheten att en order med ett givet innehåll åtlyds av specifikt angivbara personer”. Auktoritet är med Webers synsätt en form av makt: makt som grundas på frivillig underkastelse från de åtlydande. (Wikipedia)

 

 

Auktoritet

Auktoritet är en av psykologen Robert Cialdini: s principer för inflytande. Om du tycker du saknar det själv så är bästa sättet att snabbt skaffa sig det att associera sig med dom som har: Använd dig av betrodda institutioner och varumärken. Har du exempelvis studerat på en renommérad utbildning, arbetat med ett välkänt företag, blivit intervjuad eller skrivit för en ansedd tidning så framhäv det.

Detta kan du även göra om du aldrig direkt jobbat för någon: Har du arbetat indirekt med något företag som arbetar med något prestigefullt företag eller varit delaktig i något projekt som har sponsrats av stora företag? Nämn även det!

 

Exempel:

Till SM i vollyboll har jag knutit flera tunga sponsorer (inklusive Coca-Cola, Procter & Gamble och SAS) genom uppföljande möten med högsta ledningen.

 

På uppdrag av IKEA har jag förhandlat med flera stora livsmedelsleverantörer (Ex. Findus, Dafgård) till varuhusens årliga julbord skapat av TV-kocken Tareq Taylor.

 

En annan viktig faktor när det gäller auktoritet är association. Genom att associera sig själv med positiva saker, drar du nytta av denna positiva känsla som associationsprocessen medför.

 

logosar

 

Välkända företag lyser, sprider sin glans och trovärdighet på dig när en rekryterare skannar din ansökan – hitta sätt att inkludera dom och använd gärna logotyper.

 

SteveJobs citat

 

Kändisar säljer! Har du någon inflytelserik person som har något gott att säga om dig så tveka inte att använda hans/hennes ord. Ett annat sätt att sola sig i kändisars glans är att använda sig av citat från berömda människors (exempelvis visdomsord)  använd citaten för att förstärka något i din text. (Tänk på att det som sägs ska vara relevant för det jobb du söker och att du även associeras med det som kändisen associeras med, exempelvis så kan ett citat av John Lennon säga något annat än ett med Steve Jobs (även om dom i princip säger samma sak). Tänk även i termerna målgrupp, det vill säga vem ska läsa citatet? Är ditt val av citatperson någon som företaget kan tänkas vilja associera sig med? (och framför allt INTE vill sammankopplas med). Steve Jobs är exempelvis inte ett helgjutet val om du söker jobb hos Sony, Eriksson, Nokia, Microsoft (eller andra företag med fokus på ex. Android, XBox, Playstation, PC….).

 

Karriärboost

 

Ett annat sätt att använda sig av auktoritet är att boosta sin ansökan med hjälp av “vittnesmål”: Plocka bra citat ur dina arbetsbetyg och personliga omdömen (att använda max tre är en god lagomregel). Var inte rädd för att använda citat där vittnesmålen säger liknande saker – ju fler som säger samma desto mer övertygande.

 

 

Källor:

Cialdini Robert: Influence – The Psychology of Persuation (2006), Cialdini Robert:i  Influence – Science and Practice (1985; 4 utg. 2001), http://www.forbes.com/sites/jonyoushaei/2014/08/27/resumes/

a

Tack för att du gillar & delar:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.