GI Jens actionfigur

Lästid ca. 5 minuter

GI Jens

 

Vem har inte drömt om att ha sin egen “mini me”? Troligen de flesta! Malmöfotografen Jens Lennartsson gjorde slag i saken och beställde 400 små kopior av sig själv som han istället för en traditionell ansökan skickade ut till företag han ville jobba med. Actionfiguren har fått enorm uppmärksamhet både i Sverige och internationellt. I dagens Karriärboost: historien om “lilla gubben” som gjorde storsuccé, dessutom får du Jens hetaste tips kring vad du bör tänka på när du ska marknadsföra dig själv:

 

 

gi jens mini 2b

Varför gjorde du dig själv som actionfigur?

– Ja, först och främst: Varför inte!? Många fotografer lägger stora pengar på att bygga upp den perfekta portfolien/presentationen som man skickar till folk man vill arbeta med. Där hamnar den i en hög med hundratals liknande utskick som ingen varken har tid eller lust att gå igenom.

Om du inte gör intryck kommer du att bli bortglömd. Jag kände att jag ville göra något som stack ut och:

  • Något folk vill ställa på sitt skrivbord
  • Något man gärna visar upp för kollegor och kunder

Dessutom skulle den visa vad Jens Lennartsson Photography handlar om: en enkel, naturlig livsstil och resefotografering utan alltför mycket utrustning och photoshoppande.

 

Idén till actionfiguren fick jag när satt och surfade runt på nätet. Varför inte göra en docka som ser ut som mig själv? Perfekt!

 

GI Jens bakom kulisserna.

 

Hur gick tillverkningsprocessen till?

För att hitta någon som kunde tillverka dockan användes Alibaba.com, en sajt där tillverkare (mestadels asiatiska) visar upp vad man gör och söker nya uppdrag.
Från tidigare erfarenheter med asiatiska tillverkare var jag medveten om att kvaliteten inte alltid är av högsta prioritering så jag var noga med att be om arbetsprover och läsa igenom otaliga recensioner innan val av tillverkare gjordes. För att dockan skulle bli så porträttlik som möjligt skickade Jens in fotografier på sig själv från olika vinklar och utifrån det göts en prototyp i lera.

 

GI Jens plain 1

Den “osminkade” GI Jens.

a

gi jens mini 2bNär den första prototypen var klar handmålades den och skickades med kurir till Sverige. Vi var supernöjda, det enda som inte matchade verkligheten var färgen på min jacka, en mindre viktig detalj så vi gav grönt ljus och tre månader senare kom leveransen av fyrahundra “mini me”. Några var helt “pittögda” och nån hade ansiktsfärg som om de skulle spy men de flesta såg ut precis som vi hade hoppats.

 

 

Förpackningen

För att framhäva varumärket Jens och presentera figuren så bra som möjligt gjordes även en förpackning. Valet föll på en enkel wellpappkartong med enfärgstryck på utsidan. Framsidan fick dominans av Jens logotyp, en kamera med vingar som gjordes så stor som möjligt för att synas på håll i ett kontorslandskap. På baksidan placerades en kort översikt om Jens med beskrivande ikoner samt kontaktinformation och en sida med QR-kod som pekar till Jens hemsida.

 

Jens-Action-Figure-Box

 En genomtänkt förpackning lyfter figuren.

 

I kartongen stoppades även en utvecklingsbar “karta” med fotografier av Jens. Ena sidan med resebilder och den andra med reklam- och design.

 

Gi Jens inlaga

En medföljande “instruktionsbroschyr” lyfter fram Jens bilder.

 

Vilka som skulle få dockan valdes ut med omsorg. Flera dagar arbetade man med att skanna marknaden välja ut intressanta byråer, tidningar och personer i Malmö, Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Dockorna packades in i brunt omslagspapper stämplad med Jens logo och skickades sedan till potentiella arbetsgivare.

 

 

Unpacking the GI Jens.

 

Efterfrågan på “Lill-Jens” har varit så stor att han nu säljer de återstående gubbarna till budande spekulanter på sin hemsida. Bland dem som hört av sig var en man från Texas som ville köpa ett exemplar till sin samling av GI Joe action-figurer.

 

Har projektet lönat sig?

Hur mycket projektet har kostat vill inte Jens avslöja men säger att det handlar om rätt mycket pengar man måste våga satsa för att vinna, det är en framtidsinvestering som jag räknar få tillbaka genom nya uppdrag framöver. Responsen har varit fantastisk, bland annat har ett antal fotoagenter hört av sig för att få representera mig, media har rapporterat, bland annat Sydsvenska Dagbladet, Kvällsposten, Feber, King och tidningen Entrepenör. 12 000 besök på min hemsida under en och samma dag blev resultatet när en stor utländsk reklamblogg skrev om “lilla gubben”. Dessutom har jag mångdubblat antal följare på sociala medier.

 

Vilka tips vill du ge till den som funderar på att marknadsföra sig själv?

Det viktigaste att börja med tycker jag är att formulera sin “grej”: VEM ÄR JAG och VAD GÖR JAG? Skriv meningen: “Jag är den enda_______ som______”. I det första tomrummet skriver du vad du ÄR (fotograf, stylist, grafisk designer) och i det andra berättar du vad GÖR (fotograferar enbart i befintligt ljus, klär dig bara i second-handkläder, målar med grisblod). När du bestämt dig för vad du vill fylla tomrummet med ser du till att hålla dig till det i alla sammanhang, för dig själv och till omvärlden.

Var inte rädd för att välja en smal nisch, många tänker att man ska vara så bred som möjligt men då blir du också som alla andra. Är du nischad blir du mer unik och specialist inom ditt område.

 

Sist men inte minst: Sätt av gott om tid för att nätverka och satsa på något du älskar – det vi har passion för ger oss lust och gör oss duktiga på det vi gör.

 

 

 

Källor:

Foto: Jens Lennartsson.

http://www.jenslennartsson.se/do-you-want-you-own-gi-jens/, http://www.jenslennartsson.se/the-most-epic-self-promotion-ever-made/, http://www.iso1200.com/2013/11/gijens-most-epic-self-promotion-ever.html, http://www.entreprenor.se/i_praktiken/400-actionfigurer-boostade-jens-varumarke_588329.html 

Tobias Rasmusson är kommunikationskonsult, Creative Planner och journalist och föreläser i ämnet reklam på bland annat Lunds Universitet.

Tack för att du gillar & delar:

Rekommenderad läsning:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.