Kidnappare hotade sig till jobb

Lästid ca. 1

Gisslandrama 2

 

Gisslandrama, hotbrev och utpressning: traditionella ansökningar är för mesar! Så tänkte Andrew Grinter och Lee Spencer-Michaelsen och valde den mer aggressiva vägen att genom att hota till sig en jobbintervju. I dagens Karriärboost: den rafflande historien om “The Creative Ransom” och hur de använde sig av Guerilla Marketing för att fixa jobbet:

 

 

1. Gisslandramat

Alla älskar sig själva, inte minst chefer som ofta har ett stort ego, så tänkte Andrew och Lee när dom planerade sin kupp. Varför inte “kidnappa” chefernas namn och hålla dom gisslan? Lysande Andrew sa Lee och registrerade domännamnen till bossarna på de mest betydelsefulla byråerna i Melbourne.

 

2. Utpressarbrevet

gerilla letter

Utpressningsbrev i klassisk utformning.

 

För att meddela cheferna att man kidnappat deras namn valde man att via mejl skicka ett klassiskt hotbrev i form av utklippta tidningsbokstäver som sa: “Vi har tagit din webbadress som gisslan” följt av kravet: “Ordna ett möte annars…”, “Inga poliser!!!”

 

3. Den maskerade stormningen

Hotet gav flera möten: Maskerade i rånarluvor och med en kamera som vapen stormade tvåmannagruppen som nu kallade sig “The Creative Ransom” (kreativ lösen) in på företagen med stor dramatik exakt på klockslaget.

 

Se grabbarnas egen film om jobbkuppen: 

“The Creative Ransom” Case Study.

 

Brott lönar sig!

“Vårt främsta mål var att synas och få ett jobb. Vi ville hitta ett sätt att sticka ut på, skapa en “snackis” och förmedla delar av vår personlighet, det lyckades vi med”, “dessutom fick vi jobb” säger Grinter som numera tillbringar tiden innanför murarna på DT Digital/Ogilvy tillsammans med sin “partner in crime” Spenser-Michaelsen.

 

 

Källor:

http://www.grinterspencer.com/9945/448317/folio/the-creative-ransom, http://www.campaignbrief.com/2012/03/version10-starthtml0000000149-175.html, http://www.businessinsider.com/15-incredibly-creative-resumes-made-by-ad-execs-2012-3?op=1#ixzz3SBtFZhAg

Tack för att du gillar & delar:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.