I Quit! Uppsägningsdans ger superstjärna flipp

Lästid ca. 2 minuter

“I Quit!” Att göra en ansökningsvideo är inget ovanligt, desto sällsyntare är det dock med uppsägningsvideos: Marina Shafrins dansvideo är ett undantag som gjort megasuccé på nätet; videon är idag uppe i över 19 miljoner visningar. På köpet fick dessutom Kanye West en ny världshit… med en åtta år gammal låt!

 

I Quit Kanye West

 

Marina arbetade på ett företag i Taiwan med fokus på att skapa virala videos (ex. YouTube-filmer med syfte att få många delningar som möjligt på nätet). Jobb dygnet runt och en chef som ville att personalen skulle leverera allt snabbare i stora mängder gjorde att hon allt oftare kände att hon inte orkade jobba kvar. Natten den 28:e september 2013 blev droppen och hon tog beslutet att nu fick det vara nog.

 

Fakta Gallup

 

Istället för att jobba med ännu en av företagets videos och nästföljande dag gå till chefen och meddela sitt beslut tog hon beslutet att förmedla sin uppsägning genom just en video i form av en sista dans på kontoret, detta till en låt av Kanye West med den passande titeln “Gone” från 2005 (med samplingar från soullegenden Otis Redding “It´s Too Late” och gästsång med Cam’ron och Consequense). Slutresultatet, som hon döpte till “I Quit”, publicerade hon sedan på YouTube:

 

 

Marina Shifrin: “I Quit!

 

Kanye West får hit med åtta år gammal låt

Filmen fick enormt genomslag, efter bara tre dagar hade den setts över 120 000 gånger och tack vare Marinas musikval fick Kanye West en hit med sin åtta år gamla låt som likt en raket tog sig in på plats nummer 18 på Billboards Hot 100-lista; nummer fyra på Streaming Songs, som sexa på Hot R&B/Hip-Hop Songs och nummer fyra på Rap Songs.

 

Hör Marina berätta om varför hon gjorde “I Quit” och i den Emmynominerade interaktiva talkshowen “What’s Trending”:

Marina intervjuas via Skype i “Whats Trending”

 

Spana även in när Marina gästar ABC “WindyCityLive”:

Marina i “WCL”

 

Så gick det sen…

Även om det inte kan rekommenderas att göra en “uppsägningsvideo” så gick det bra för Marina; hon fick stor mediaexponering, gästade flera radio och TV-kanaler (bland annat “Queen Latifah Show” där hon också fick en jobbinvit). Nappade gjorde hon på ett erbjudande från det globala medieföretaget Conde Nast som bland annat manusförfattare till den animerade serien “Which is Worse”. Från och med september 2014 jobbar hon för “The Huffington Post”. Marinas video är ett och ett halvt år efter att den publicerades uppe i över makalösa 19 miljoner tittar.

 

 

Fler exempel:

En svensk tjej som fick jobb genom att vara kritisk mot sin arbetsgivare är Siri, läs om henne HÄR!

Läs även om Kalle som med hjälp av en video rappade till sig sitt drömjobb HÄR!

Sugen på att gör en egen ansökningsvideo? Inspirerande exempel hittar du HÄR!

Tack för att du gillar & delar:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.