USP:a dig het á la MAD MEN!

Lästid ca. 4 minuter

Varför ska man välja just dig? Några som vet hur man gör för att övertyga och sälja in framgångsrikt är reklambranschen. I dagens Karriärboost stjäl vi vad som inom marknadsföring brukar förkortas USP – en teori som med fördel kan användas för att boosta möjligheterna att få jobb & nya uppdrag.

 

USP Mad Men 2Boosta dig med USP! Bild: AMC.

 

Vad är USP?

USP är en förkortning av Unique Selling Proposition alt. Unique Selling Point. Översatt till svenska kort och gott “Unikt försäljningsargument”

USP skapades av Rosser Reeves på reklambyrån Ted Bates redan under 1940-talet och är en term som används för att beskriva dina största fördelar gentemot dina konkurrenter. Tanken är att om du inte kan framhäva att du (din produkt) inte är annorlunda eller bättre än dina likvärdiga konkurrenter finns det inte heller någon anledning att välja dig före någon annan. – Din USP är alltså det som ska vara avgörande för att man ska välja just dig.

Enligt Reeves så är USP den absolut viktigaste delen av en reklamkampanj. Lyckas man bara hitta en säljande USP så kan “vilken hyfsad copywriter som helst skriva en bra reklamtext”.

 

Rosser Reeves

Rooser Reeves himself – föregångaren till Don Draper i Mad Men.

 

Reeves fick ibland kritik för att hans reklam inte var tillräckligt kreativ – hans svar på detta påstående löd kort och koncist: “Reklamens främsta och enda syfte är att sälja, punkt slut”. Och sålde gjorde man: Ett exempel är hans idag legendariska annons för huvudvärkstabletten Anacin som på 18 månader ökade försäljningen från 18 miljoner till 54 miljoner dollar. USP:en för Anacin var Fast Pain Relief!”

Andra USP-klassiker Reeves skapat är Colgate cleans your breath while it cleans your teeth” (man nämner inget om att Colgate skulle vara den bästa tandkrämen alltså) och “M&M candies melts in your mouth and not in your hand” (inget om att chokladen är godare än andra, bara att det hårda skalet gör så att de inte smälter i handen).

 

En annan USP-historia är när reklamaren Claude Hopkins besökte ölproducenten Slitz. Han gick igenom fabriken och fick bland annat upp ögonen för maskinerna som tvättar flaskorna rena. “Det där är inget å använda i reklam” sa bryggaren “Det finns inget unikt alls med det, varenda bryggare gör så”. “Må så vara…” sa reklamaren “..men jag har aldrig hört talas om det och det har inte heller öldrickarna”. Hopkins skapade därefter USP:en “so pure the bottles are washed in live steam” som användes mycket framgångsrikt i annonser för Slitz.

 

Fler exempel:

  • Wonder Bread säger inte att dom är nyttigare än andra bröd bara “helps build strong bodies 12 ways”.
  • Kexen Crispix säger inte att dom är bättre eller godare än andra bara “stays crisp in milk”.
  • Domino’s påstår inte att dom har den bästa och godaste pizzan, de lovar istället att leverera varm och färsk pizza inom en halvtimme: “You get fresh, hot pizza delivered to your door in 30 minutes or less—or it’s free”.
  • Head & Shoulders: “You get rid of dandruff” (inte ett ord om att håret blir rent, mjukt eller doftar gott inte… bara kort och koncist “Du blir av med mjäll”).

 

Ytterligare USP:ar får du i filmen nedan:

 

USP för företag på 90 sekunder.

 

Det handlar alltså inte om att man behöver vara bäst utan att hitta och tydligt tala om fördelar som kan göra dig unik gentemot andra.
Got the point? Då är det dags att leka MAD MEN och inta rollen som copywriter:

 

 

 

Hitta din unika USP!

 

Mad Men all

Lek MAD MEN & hitta din USP! Bild: AMC.

Varför? Därför!

För att få fram din USP så börjar du med att skapa en lista över dina styrkor. Fundera över vad som kan vara otydligt med det du har att erbjuda. Din USP ska göra det otydliga tydligt. Gör en lista där du noggrant har övervägt aspekter så som följande:

 

  • Vad är anledning till att en kund/arbetsgivare ska anlita/anställa dig framför alla andra?
  • Vilka färdigheter och erfarenheter besitter du som uppfyller deras behov?
  • Har du någon spetsutbildning/certifiering som sticker ut?
  • Vad kan du tillföra som är unikt eller ger mervärde till uppdraget/jobbet?
  • Finns det något i din personlighet som är positivt för uppdraget/jobbet?
  • Har du kunskaper från en annan bransch som kan vara överförbar och till nytta för det nya uppdraget/jobbet?
  • Har du erfarenhet av att arbeta med en specifik grupp av människor?
  • Kan du på något sätt öka deras lönsamhet; Exempelvis genom ökad försäljning eller effektivitet? (Alla företag älskar att tjäna pengar).

 

“Inte bara, utan även”:

SÖKES: Person med minst 1 års branscherfarenhet och väl förtrogen med kontorsprogram.

FINNES: Jag har över två års erfarenhet av branschen och avancerade kunskaper i MS Office Suite. Mina erfarenheter av att arbeta med ungdomar gör att jag både har förståelse och lätt för att kommunicera med er huvudmålgrupp unga mellan 15-20 år. 

 

Genom “inte bara, utan även” visar du att du uppfyller de specifikt ställda kraven men även att du har något extra att erbjuda (som troligen inte ens nämndes i jobbannonsen). Googla och undersök gärna företagets hemsida för att få reda på specifik information som du kan använda i utvecklandet av din USP.

 

 

USP för arbetssökande.

 

Konkreta USP-tips:

  • Var ärlig. Se till så att din USP verkligen kan hålla vad den lovar.
  • Tänk målgrupp och skriv unikt (olika jobb kan kräva olika USP:ar).
  • Tydlighet är nyckelordet! USP handlar inte om att skriva slogans utan om att på ett konkret, tydligt och fördelaktigt sätt visa vem du är och vad du har att erbjuda. 

 

Är du en Pontiac?

tumblr_mnvcjcwbOd1qjekfvo1_500Don Draper söker nya vägar. Bild: the Bold Italic, AMC.

 

Lek med tanken att du är en bilmodell: Är du en standardbil som likt alla andra tar företaget från punkt A till B? Eller har du något mer att erbjuda? Är du en liten ettrig Fiat som tar sig före alla andra i stadstrafiken? En stor, uthållig och terränggående Range Rover? En innovativ framtidsbil som tänker nytt, en buss där alla får plats eller kanske en snabb knallröd Ferrari som får alla att vända sig om?

Olika bilar har olika egenskaper: Lyssna på vad kunden vill ha, hitta säljargumenten, övertyga och ge dom den bil som uppfyller deras behov på bästa sätt. 

 

Gasa på, våga ta nya vägar & lycka till!

logo Karriärboost grön b

 

 

Läs reklamklassikern “Reality in Advertising” GRATIS!

pil hoger

Om USP skrev Reeves första gången 1961 i sin succébok Reality in Advertising (utgiven på svenska med namnet Reklam med realism). Boken räknas till en av de riktig stora reklamklassikerna och har bland annat kallats “Den bästa bok som någonsin skrivits om reklam”. Reality in Advertising är idag nästan omöjlig att få tag på men är du nyfiken på att läsa den så klicka på omslaget nedan.

 

Reality in Advertising2

 

 

Tack för att du gillar & delar:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.